Ahad, 9 Disember 2012

Alhamdulillah.... duniaku berseri, hari ni jer banyak peluh membasahi diri. Menyangkul di bukit untuk membuat batas lagi. Sedang asyik menyangkul itu puteraaku berlari-lari, dari seberang sungai dia menggamit aku, memberitahu ada orang nak beli bunga. Terpaksa aku menuruni 24 mata anak tangga sebelum dapat menyeberangi jambatan sungai yang sesak dengan sampah sarap itu. Bagaikan terdengar suara tangisannya. Rupanya sudah menanti seorang perempuan tua dengan anaknya. Banyak juga mereka beli, terubat juga keletihanku. Biarpun begitu wanita tua itu memanggil aku kakak. Gelihati pulak sebab kalau tengok dari rupanya memang dia jauh lebih tua dariku. Lebih tua dari emakku sendiri.
Namun ada juga pembeli yang keliru nak panggil apa aku ni. Macam-macam gelaran diberi padaku. Kebanyakannya memanggilku mak cik, yelah sesuai dengan umurku kini. Namun ada juga yang suka panggil aku opah. Anak-anak aku itu disangkanya cucu aku. Aduh! sakitnya perasaanku. Namun inilah dia kenyataan yang perlu kutelan. Dalam usia dah menganjak senja ini terpukul dengan kenyataan yang satu ni. Sebenarnya dari dulu kusedari rupaku lebih tua dari umurku yang sebenar.
Pernah ada yang suka-suka tanya aku... samada aku ni orang asli. Lagilah parah rasanya. Bila aku selidiki secara halus... memanglah aku ni tak ada kearah hendak menonjolkan diri. Bermake up.... tak pernah pun. Fobia sangat nak make up sebab ada tragedi ngeri buatku. Pakaianku lagilah.... melobos dan lusuh. Lantaklah janji aku tahu siapa diriku yang sebenarnya.
Kadang-kadang rasa macam nak mencabar diri dengan melakukan perubahan drstik, namun belum ada kekuatan. Apa yang boleh aku buat kini ialah berfikiran positif.... perbaiki diri dan perbaiki akhlak. Mungkin lambat aku nak terima perubahan. Aku selesa begini....
Ada lagi... ada juga yang menganggap aku ni orang Indon. Pekerja Indon... aduhai suka-suka jer mereka ni nak lebel aku. Mungkin betul... rupa aku tidak menggambarkan diriku yang sebenar. Mungkin aku banyak dosa maka rupa luaranku nampak macam ni. Ingat lagi antara kata-kata teman baik aku, wajah aku nampak tak berseri sebab aku banyak dosa. Satu tempelak yang hebat tu, aku kena muhasabah diri ni. Puas aku mencari kebenaran dalam kata-katanya. Sampai sekarang aku takut sangat nak berdepan dengan dunia kecantikan. aku terpinggir dari kenyataan hidup. Aku terdera sendiri, mungkin aku kena lebih bermuhasabah mencari kelemahan diri dan memperbaikinya. Semua ni aku kena telan sendiri....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan