Sabtu, 13 Julai 2013

Malam tadi bila terdengar sahaja alunan suara Misyari Al Rasyid, ingatanku jadi singgah pada emak di kampung. Harap-harap emak sihat sekarang ni.

2 tahun yang lalu aku menerima berita yang emak dimasukkan ke hospital kerana demam denggi. Cemas aku dibuatnya...
Sesampai di hospital, aku lihat emak sedikit ceria, bermulalah episod baru dalam hidupku. Ketika aku sampai di hospital hari sudah senja. Perjalanan yang panjang itu amat meletihkan sekali. Namun aku sangat gembira kerana hajat aku hedak menjaga emak di hospital kesampaian juga.

Sepanjang malam aku tidak dapat melelapkan mata kerana ada sesuatu yang menganggu perasaanku. Bukannya apa... aku teruja sangat bila mendengar alunan suara Misyari Rasyid memperdengarkan surah al Mulk. Sebenarnya aku dah lama jatuh hati dengan suaranya.
Siapa sangka di wad tersebut ada seorang mak cik, sebelah katil emak asyik memasang surah tersebut,,,, diulang-ulangnya sampai ke pagi. meremang-remang bulu romaku kerana terlalu asyik ketika menghayatinya. Secara tak langsung aku mengikuti bacaannya dalam hati sampai terlupa nak tidur.


Sepanjang malam itu juga aku asyik menemani emak ke bilik air. Tubuh emak yang lemah itu kupapah. Seronok sangat kerana dapat berbakti pada orang yang kita kasihi.

Alhamdulillah keesokan harinya... hampir kesemua pesakit di wad itu dibenarkan pulang. Gembira sangat rasanya, kerana keadaan emak dah mula pulih mungkin berkat ayat-ayat suci yang dipasang sepanjang malam. Apa-apapun pengalaman di hospital itu cukup memberi seribu pengajaran buat aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan