Isnin, 4 Februari 2013

   


        Alhamdulillah... hari ini hari yang indah sekali. Siapa sangka pada hari ini aku dapat pergi jalan-jalan makan angin. Sebenarnya sudah lama sangat aku hendak pergi bercuti jalan-jalan, santai-santai tetapi masa tidak mengizinkan mentelah suamiku sentiasa ada agendanya sendiri, maka terpaksalah aku akur dengan segala macam tugasannya.

       Sebenarnya sejak dua tiga hari yang lepas aku ada mengajak suamiku jalan-jalan. Teruja sungguh aku bila melihat di jalan raya depan rumahku kenderaan bertali arus tiada hentinya.

'Tentu sahaja mereka semua tu nak pergi Cameron
' rungutku cemburu. Yelah seingat aku dah setahun lebih kami tidak pergi Cameron, apalah salahnya jika cuti-cuti begini dapat meluangkan masa ke sana. Suamiku hanya beralasan " kereta banyak", sambil menunjuk ke arah jalan raya. Mahu atau tidak terpaksalah kupendamkan sahaja kemahuan diri.

       Pagi tadi seusai sahaja bersarapan aku mengemas-ngemas ruang tamu, sebentar lagi hendak ke luar untuk menguruskan nurseryku tiba-tiba, suamiku dah tersenyum-senyum di sofa.
" Nak gi jalan tak?" dia menyuarakan sesuatu yang mengejutkan. Aku terdiam sambil menyudahkan kerja-kerja mengemas. "Bila?", soalku cepat. Suamiku terus tergelak melihat gelagat aku yang dah mula teruja. "Sekaranglah... nak pergi siap". Itu arahan atau pertanyaan.  "Kemana?" soalku sedikit ceria. suamiku tidak menjawab sebaliknya menunjuk ke atas arah CH. Aku apalagi macam lipas kudung bersiap. Hari ini hari Isnin, mungkin jalan raya tidak sibuk. Fikirku lagi.

       Tidak sampai beberapa minit aku sudah duduk di dalam van diikuti anak bujangku Muttaqin, dia pun teuja hendak menikmati alam semula jadi di atas sana. Kami bertolak sekitar jam 9:15 pagi. Memang betul tiada banyak kenderaan di atas jalan raya. Perjalanan kami lancar dan sampai di tempat yang hendak di tuju agak awal. Aku sebenarnya bimbang sangat, takut termuntah maklumlah dah lama tak naik Cameron. Selalunya nak menyampaikan di atas sana aku dah lembik, tetapi yang indahnya hari ini aku biasa sahaja macam tiada apa-apa yang berlaku. Yes! seronoknya!!!.

       Sebenarnya tujuan kami ke Ringlet kali ini adalah untuk membeli sedikti bunga-bunga untuk diletakkan di nurseryku, biar nampak ceria. Tauke bunga tu masih mengenali kami. Kali pertama kami menjejakkan kaki ke tempat itu ketika Aqlima dan Zulaiqha masih kecil. Pekerjanya Kak yong wanita Indon itupun masih bekerja di situ. Pernah beberapa tahun kami membawa Aqlima dan Zulaiqha, terharu sekali kerana Kak Yong masih mengenali mereka. Wah! sangat-sangat mengujakan.

       Disaat dikelilingi bunga-bunga pelbagai warna hatiku ceria sungguh. Hari ini hari yang sungguh-sungguh menggembirakan dapatt menikmati keindahan bunga-bungaan. Itu semua sudah cukup membahagiakan aku, kalau selama ini duaniku hanya di sekitar rumah sahaja, hari ini aku terasa bebas-sebebasnya. "Terima kasih sayang kerana sudi membawaku ke sini"....


       Dalam perjalanan pulang aku merengek lagi, mengajak suamiku makan-makan di Batu 14 atau lebih dikenali sebaggai Lata Iskandar. Tempat ini sangat menarik kerana air terjunnya menjadi daya tarikan yang tersendiri. Entah kenapa hari ini hari bertuahku tak sangka mahu pula suamiku menuruti kemahuanku. Seronoknya....

       Sedang menantikan pesanan tiba sekali lagi aku membuat permintaan, wah! banyak betul permintaanku hari ini. Aku minta izin untuk pergi dekat dengan gigi air, aku nak snap beberapa keping gambar buat kenang-kenangan. Suamiku agak keberatan, tetapi bila aku kata Taqin ikut sekali barulah dia setuju. Dah tua-tua macam ni pun masih rasa cemburu. Agaknya takut perkara lama berulang kembali. Malaslah nak kenang perkara lama tuu.. biarlah ia berkubur macam tu saja.

       "Baik-baik jangan sampai terlepas handset tu". Pesanan suamiku itu macam tidak menyenangkan aku. Sayang sangatlah handsetnya tu... cakaplah "hati-hati nanti jatuh", barulah best. Aku tergelak sendiri mengenangkan banyak sangat yang aku minta dan mengada-ngada pula... ah! lantaklah bukannya dengan siapa-siapa my husbands. Seingat akulah baru 2 kali aku betul-betul datang ke sini tempat air terjun yang popular ini. Kali pertama 2 tahun lepas itu pun... sekejap je kerana atas sebab tertentu. Terlanjur dah lalu.. singgah sekejap. Itupun hari dah nak maghrib sangat. Dapat sentuh airnya sahaja ketika itu. Sejuk sangat... airnya kalau mandi boleh menggigil agaknya. Walaupun dah 22 tahun menetap di persekitaran ini baru 2 kali.. memang pelik dan aneh. aduhai nasib badan... Apa apapun mungkin ada hikmah disebaliknya. Hanya Allh jer yang tahu.

       Takjubnya bila melihat air terjun yang memutih dari atas bukit sana. Wah!... terfikir pula dalam fikiran ini dari mana datangnya air yang sebegitu banyak itu. Semua yang terhidang di depan mata ini suatu kekuasaan Allah. Aku terleka sebentar bila tersedar sudah banyak masa yang telah aku habiskan di situ. tidak ramai yang mandi manda ketika itu. Pengunjung pun tidaklah ramai... memang selesa sangat. Betullah telahan suamiku.

       Selesai minum dan makan kami berangkat pulang. Dalam mindaku masih tergambar hijau, kuning, merah, oren dan pelbagai warna warni. Indahnya... bunga-bunga ciptaan Tuhan. Pemandangan di luar van juga membuatkan aku terfikirkan sesuatu. Sesuatu yang payah untuk di terjemahkan dengan kata-kata. Zuhudnya orang-orang asli dengan kehidupan mereka. Sedar-sedar kami sudah tiba di halaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan